top of page
  • תמונת הסופר/תYuli Izsak

מרק גולאש הונגרי עם נוקדלי מאת הונגרייה אמיתית

עודכן: 10 בינו׳


יש מנות ששמורות להורים או לסבים שלנו ואנחנו לא מתעסקים איתם. המנה שמורה כאות כבוד לממונה עליה ואף אחד לא מתערב או מנסה לתת פייט. מתפנקים על המנה כשבאים לארוחה משפחתית ומחכים לה עד המפגש הבא, הטעמים חקוקים לנו בראש ויש תמיד ציפייה לאותו טעם מוכר ואהוב. אז גולאש הונגרי, זו מנה שכזאת עבורי.

איכשהו ממרום 30 שנותיי על כדור הארץ ואכילת עשרות גולאשים עם המשפחה או בהונגרייה, לא יצא לי להכין גולאש "פרום סקראץ'" אצלי בבית כי זה משהו ששמור לארוחה עם המשפחה ותמיד ההורים/ סבתא ממונים על הכנתו. אבל כמו כל מתכון מסורתי, הוא חייב לעבור הלאה, בטח ובטח אם לא נפגשים עם המשפחה תדיר ומתגעגעים לטעמים של בית.






מרק גולאש הוא מרק שנחשב כארוחה מלאה ועיקרית ולא מנה ראשונה מכיוון שהוא מאוד עשיר, מכיל בשר ותפוחי אדמה ומוגש עם לחם ולכן נהוג לאכול אחריו כבר את הקינוח ולא עוד מנה עיקרית.

מלבד המרק, ישנם תבשילי גולאש נוספים מגוונים קצת כמו להגיד "חמין", יש כל מיני גרסאות אבל עקרון דומה רק בגרסת תבשיל ולא כמרק. לעיתים עם שעועית לבנה או חומה וכו'.


רוצים לשמוע סקופ? בהונגרית לא מבטאים את הל' בגולאש אלא מבטאים גויאש. אז בביקור הבא שלכם בבודפשט תבקשו מהמלצר גויאש לאבש (מרק גולאש) Gulyas Leves כמו מקומיים:]

והנה עוד סקופ למי שעוד לא הבין, אני דוברת הונגרית שפת אם!


אז הנה מתכון לגולאש הונגרי אמיתי, מהונגרייה אמיתית.


מצרכים:

2 בצלים חתוכים לקוביות 1 קג בשר לגולאש חתוך לקוביות (כתף בקר טרי) 4-5 תפוא חתוך לקוביות 4-5 גזרים חתוכים מלח, פלפל שחור גרוס, פפריקה מתוקה כף 1-2 קרם פלפלים הונגרי לא חריף (מגיע בשפופרת ניתן להשיג במעדניות/ שווקי איכרים/ מזרח ומערב) פלפל חריף אם רוצים.

מים רותחים

לנוקדלי (בצקניות קלאסיות):

2 ביצים

כחצי כוס קמח לבן

מלח פלפל

אופן הכנה:

  • בסיר גדול מטגנים את הבצל בשמן עד להזהבה (ניתן להשתמש גם בסיר לחץ).

  • מוסיפים את הבשר וסוגרים אותו.

  • מוסיפים מים רותחים עד לכיסוי כ3 ס"מ מעל הבשר ואת התבלינים, מכסים לשעה על אש נמוכה.

  • אחרי שעה מוסיפים את ירקות השורש החתוכים על מנת שישמרו על צורתם.

  • טועמים ומתקנים תיבול, מוסיפים נוזלים לפי הצורך. אל תפחדו מתיבול חזק. הונגרים לא מתביישים בשימוש מסיבי בפפריקה.


מי ששם ידו על המשחות ההונגריות האמתיות זה מה שיעשה את כל ההבדל וייתן את הטעם המקורי. מספיק ככף או שתיים מכל משחה.


בתמונה: 2 המשחות העליונות הן בעצם קרם פלפלים מתובל, העליון חריף Csipos והאמצעי לא חריף Csemege, המשחה הכתומה ייעודית לגולאש ונהדרת, אף היא מגיעה בגרסה חריפה או מתוקה.


  • אחרי שעה וחצי פלוס מינוס בודקים אם הבשר רך ומוכן והטעמים טובים.

  • לנוקדלי: כאשר המרק מוכן ומבעבע על אש קטנה, טורפים עם מזלג בספל 2 ביצים ומוסיפים קמח לאט לאט, מוסיפים מלח פלפל וטורפים עד שמתקבלת בלילה סמיכה אך עדיין נוזלית (קצת כמו של פנקייק).

טריק של אמא: לקחת פומפיה ולהעביר דרך החורים הגדולים את הבלילה לתוך המרק המבעבע. מערבבים מידי פעם את המרק כדי שהנטיפים לא ידבקו אחד לשני. נותנים עוד כמה דקות בישול, טועמים ומגישים עם לחם טוב;) נהוג להגיש על השולחן לצד פלפל חריף ושמנת חמוצה למי שאוהב.



לכל השלבים בדרך מוזמנים להייליטס בעמוד האינסטגרם שלי




2,032 צפיות2 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page